Edukacja Montessori znacząco różni się od konwencjonalnej.
Jedną z głównych cech wyróżniających Montessori od innych metod stanowią specjalistyczne programy dla dzieci uzdolnionych lub potrzebujących wsparcia. Zakładamy, że inteligencja i talent są powszechne.
Większość szkół z kolei przyjmuje tezę, że uzdolnienia są zjawiskiem rzadkim, co daje relatywnie niewielkie szanse, że dzieci osiągną odpowiedni poziom wykształcenia bez zewnętrznego przymusu, twardej struktury, nagrody zewnętrznej czy strachu przed byciem zawstydzonym.
Wielu z nas uczęszczała do szkół stawiających wysokie wymagania i wyzwania uczniom.
Ilu z nas faktycznie żyło chęcią uczenia się? Przypomnijmy sobie, co zazwyczaj działo się tuż po opuszczeniu nawet na chwilę sali przez nauczyciela? Najczęściej dzieci na co dzień pracujące w pełnej dyscyplinie wyrwane z rygoru natychmiast przerywały pracę i biegały po sali lub krzyczały. Naszym celem jest utrzymanie pracy na poziomie ciekawości i szukania odpowiedzi.
Metoda Montessori wykorzystuje współczesną wiedzę naukową na temat “ inteligencji wielorakich”, dotyczącą różnych form inteligencji do tworzenia odpowiednich warunków, aby każde dziecko mogło uczyć się na swój sposób i w swoim tempie.