Integracyjne Przedszkole Montessori Wawer
ORGANIZACJA
Nasze grupy przedszkolne są społecznością liczącą od 15 do 20 dzieci w wieku od trzech do siedmiu lat. Są prowadzone przez dyplomowanych nauczycieli Montessori. Są to stabilne grupy, z których najstarsza część co roku przechodzi na kolejny etap edukacji. Przez kilka lat wspólnego życia między dziećmi i dorosłymi tworzą się silne więzi, a grupa przypomina zżytą rodzinę. Dla najmłodszych zbudowaliśmy także anglojęzyczne otoczenie.
Nasza społeczność przedszkolaków jest tak prowadzona, aby dziecko nie było kontrolowane, ale wspierane i zachęcane, dzięki czemu będzie miało największe szanse na odniesienie sukcesu i wsparcia swojego rozwoju.
MARIA MONTESSORI CELE PEDAGOGIKI
„Sposób w jaki dzieci się uczą, przesądza kim będą.”
Grupy mieszane wiekowo
Dzieci starsze i młodsze są w jednej grupie. Odzwierciedla to dynamikę rodziny. Dzieci uczą się pomagać sobie, radzić z porażkami i rozwiązywać konflikty. Starsze dzieci lepiej rozumieją młodszych i słabszych rówieśników, a te młodsze mogą brać przykład z bardziej doświadczonych kolegów i koleżanek, co rozwija empatię i samodzielność.
Otoczenie
Sale montessoriańskie są jasne, ciepłe i zachęcające do wejścia. Są pełne roślin, zwierząt, sztuki, muzyki i książek. Znajdują się tu intrygujące materiały do nauki, modele matematyczne, mapy, karty, artefakty, materiałów naukowe i przyrodnicze.
Materiał rozwojowy
W salach znajdują się materiały do pracy zgodne z programem. Jest on podzielony na konkretne działy: język (czytanie, literatura, gramatyka, twórcze pisanie, ortografia i kaligrafia), matematyka i geometria, życie codzienne, sensoryka, geografia, historia, nauka, sztuka, muzyka i ruch. Każdy obszar zajmuje co najmniej jeden regał z półkami lub stolik, na których znajduje się szereg różnorodnych materiałów gotowych do użycia. Dzieci same wybierają pomoce, z którymi chcą pracować.
Społeczność dzieci
Dzieci są zazwyczaj rozproszone po salach. Pracują indywidualnie lub w parach. Mogą poruszać się dowolnie po sali i pracować swobodnie. Dzięki temu w naturalny sposób rozpoznają i rozwijają swoje zainteresowania zamiast brać udział w lekcjach narzuconych im przez nauczycieli. Kiedy są głodne przygotowują przekąski i coś do picia. Korzystają z toalety bez pomocy. Kiedy coś się rozleje dokładnie sprzątają samodzielnie lub z pomocą rówieśnika.
AKTYWNOŚCI DNIA CODZIENNEGO
„Dziecko jest budowniczym człowieka.”
Wszystko, co dotyka dziecko w grupie przedszkolnej jest dla niego lekcją. Począwszy od powitania na początku dnia, przez moment spożywania posiłku, czy ubierania się przed wyjściem na zewnątrz. Czynności te:
Trafiają one do dzieci, ponieważ są odpowiedzią na ich potrzeby wynikającej z fazy wrażliwej na porządek, naśladowanie i samoświadomość.
SAMODZIELNOŚĆ
„Pomóż mi zrobić to samemu”
Czynności z życia codziennego angażują małe dzieci w dbanie o otoczenie. Ścierają kurze, wycierają rozlaną wodę i podlewają rośliny. Uwielbiają także zamiatać i myć podłogę, wycierać i woskować stół, polerować metalowe przedmioty, prać i składać ubrania, układać kompozycje z kwiatów, siać nasiona oraz grabić liście. W tradycyjnych metodach tak małe dzieci nie mogą wykonywać tych czynności samodzielnie. Naszym kluczem jest dopasowanie poziomu trudności w taki sposób, aby były one możliwe do wykonania niezależnie od dorosłego.
Dzieci są angażowane we wszystkie aspekty przygotowywania i podawania posiłków zarówno w porze przekąsek jak i obiadu. Aktywności obejmują przede wszystkim samodzielne jedzenie, używanie filiżanek i sztućców, nakrywanie do stołu, podawanie, sprzątanie, ale także nalewanie wody, szykowanie jedzenia, podawanie pieczywa, krojenie owoców i warzyw oraz mycie naczyń.
Małe dzieci rozwijają w ten sposób w sobie poczucie dojrzałości i spójności, które pomoga im zdać sobie sprawę z wyższego poziomu ich potencjału jako ludzi.
Zajęcia dodatkowe
Oferujemy zajęcia dodatkowe po godzinie 15:30. Oferta jest zmieniana każdego roku. W tym roku oferujemy: