Statut Pozaszkolnej Placówki Specjalistycznej „poMocni”
ORGANIZACJA
Placówka ma charakter oświatowo-wychowawczy i poprzez organizację szerokiej oferty zajęć o charakterze edukacyjno-profilaktyczno-wychowawczym wyrównuje szanse edukacyjne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ze sprzężeniami, ze spektrum autyzmu, niedosłuchem, zagrożeniem niedostosowaniem społecznym, niepełnosprawnością ruchową i afazją, podejmuje działania przeciw wykluczeniu społecznemu ww. osób.
Placówka realizuje następujące cele:
- wyrównuje szanse edukacyjne i rozwojowe,
- stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży poprzez:
- udział w zajęciach o profilu artystycznym (sztuka plastyczna, ceramiczna, muzyczno-taneczna, teatralna),
- udział w zajęciach sportowo- rekreacyjno-rehabilitacyjnych,
- udział w zajęciach kształtujących umiejętności społeczne (np.: samodzielność, zaradność, komunikatywność, wykorzystanie nabytej wiedzy w praktyce),
- aktywny udział w masowych imprezach pozaszkolnych, akcjach na rzecz innych, konkursach , wystawach, przeglądach, festiwalach,
- kształtuje poczucie własnej tożsamości,
- wspiera poczucie bezpieczeństwa, własnej wartości, odwagi i chęci działania,
- rozwija zdolności uczestników zajęć do uwalniania się od napięć emocjonalnych,
- wspiera aktywność wychowawczą rodziców,
- podejmuje działania na rzecz akceptacji osób niepełnosprawnych intelektualnie przez środowiska pozaszkolne i pozarodzinne,
- tworzy odpowiednią atmosferę i warunki wspierające indywidualne talenty artystyczne i zainteresowania uczestników Placówki,
- organizuje pracę środowiskową z rodzinami dzieci i młodzieży – pomaga w pokonywaniu trudnych sytuacji w ich życiu,
- współpracuje z dyrektorem, kadrą pedagogiczną Integracyjnej Podstawowej Szkoły Montessori Wawer oraz innymi placówkami oświatowymi oraz instytucjami świadczącymi pomoc dla dzieci i młodzieży.
Cele powyższe realizowane są poprzez:
- a) zajęcia wspierające edukację, zajęcia specjalistyczne: logopedię, pracę z komputerem dostosowaną do indywidualnych potrzeb uczestników na podstawie sporządzonej diagnozy,
- b) trening słuchowy NeuroFlow,
- b) zajęcia usprawniające w zakresie codziennej samoobsługi, rozwijające samodzielność i zaradność uczestników w życiu codziennym,
- c) zajęcia plastyczne, ceramiczne, teatralne, taneczne, fotograficzne, muzyczne i inne rozwijające umiejętność ekspresji przeżyć i sprawność manualną,
- d) zajęcia w sekcjach sportowych ( koszykówka, kręgle, pływanie, żeglarstwo, wędrówki górskie), także zajęcia ogólnorozwojowe i inne,
- e) organizację wypoczynku i rekreacji w terenie.
MARIA MONTESSORI CELE PEDAGOGIKI
„Musimy pomóc dziecku działać samodzielnie, pragnąć samodzielnie, myśleć samodzielnie.”
Materiał rozwojowy
Materiały do pracy są umieszczone w konkretnych sekwencjach w naszych pięknych, przestronnych salach i ogrodzie, aby wzmocnić u dzieci poczucie i możliwość niezależności, ale także aby ćwiczyły małą i dużą motorykę, rozpoznawały wrażenia sensoryczne oraz usprawniały swoje umiejętności poznawcze i językowe.
Lekcje grzeczności i wdzięku
Lekcje grzeczności i wdzięku są aktywnościami, które wyróżniają metodę Montessori spośród wszystkich innych. Na przykładzie idącym od osoby dorosłej dzieci uczą się odpowiednich, pełnych szacunku czynów i słów, którymi mogą się posługiwać w stosunku do otaczających ich osób.
Doświadczanie
Dzieci lubią być w towarzystwie, ale bawią się same, co jest zgodne z ich fazą rozwoju. W tym wieku zdobywają informacje o świecie poprzez doświadczanie. Ważne jest to, co widzą i słyszą. Istotne są zapachy, różnorodne faktury i smaki. Nie ma potrzeby przeprowadzania dla nich formalnych lekcji, ponieważ każda aktywność jest dla dzieci nader cenną nauką.
Zaangażowanie
Korzystają z materiałów manipulacyjnych, które wskazują im na związek między przyczyną i skutkiem i odwzorowanie jeden do jednego. Są zachęcane do używania języka, aby wyrazić swoje potrzeby i zacząć rozumieć innych. W ciągu dnia odbywają się również angażujące i rozwijające dzieci zajęcia plastyczne, muzyczne i rytmiczne.
AKTYWNOŚCI DNIA CODZIENNEGO
„Dziecko jest budowniczym człowieka.”
Wszystko, co dotyka dziecko w grupie żłobkowej jest dla niego lekcją. Począwszy od powitania na początku dnia, podczas zmiany pieluszki, po moment spożywania posiłku, czy ubierania się przed wyjściem na zewnątrz. Czynności te:
Trafiają one do dzieci, ponieważ są odpowiedzią na ich potrzeby wynikającej z fazy wrażliwej na porządek, naśladowanie i samoświadomość.
SAMODZIELNOŚĆ
„Pomóż mi zrobić to samemu”
Czynności z życia codziennego angażują małe dzieci w dbanie o otoczenie. Ścierają kurze, wycierają rozlaną wodę i podlewają rośliny. Uwielbiają także zamiatać i myć podłogę, wycierać i woskować stół, polerować metalowe przedmioty, prać i składać ubrania, układać kompozycje z kwiatów, siać nasiona oraz grabić liście. W tradycyjnych metodach tak małe dzieci nie mogą wykonywać tych czynności samodzielnie. Naszym kluczem jest dopasowanie poziomu trudności w taki sposób, aby były one możliwe do wykonania niezależnie od dorosłego.
Dzieci są angażowane we wszystkie aspekty przygotowywania i podawania posiłków zarówno w porze przekąsek jak i obiadu. Aktywności obejmują przede wszystkim samodzielne jedzenie, używanie filiżanek i sztućców, nakrywanie do stołu, podawanie, sprzątanie, ale także nalewanie wody, szykowanie jedzenia, podawanie pieczywa, krojenie owoców i warzyw oraz mycie naczyń.